Jubileuszowy Rajd

W roku 1998 Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Lubelskiego świętowała 25 rocznicę swego powstania i owocnej działalności. Była wiosna 1973 roku, gdy lokalna popołudniówka "Kurier Lubelski" zainicjowała spis zabytkowych samochodów na terenie ówczesnego województwa lubelskiego. W efekcie tej, prowadzonej aż do jesieni tegoż roku akcji, zaewidencjonowano 65 przedwojennych pojazdów, w tym wiele unikalnych i w pełni sprawnych technicznie.W ramach podsumowania, zorganizowano lokalny zlot weteranów szos, uczestnicy którego ukonstytuowali Koło Pojazdów Zabytkowych w Automobilklubie Lubelskim.

Jubileuszowa impreza (będąca faktycznie XII lubelskim rajdem) odbyła się w Kazimierzu Dolnym, tradycyjnym miejscu spotkań weterańskich w latach 70-tych. Na starcie stanęły 43 samochody, reprezentujace szeroki przekrój historii automobilizmu, począwszy od Tatry 12 z roku 1928 na Jaguarze XJ6 z 1973 skończywszy. W tej plejadzie aut, szczególnie uwagę zwracały Jaguary Mk II (przybyły trzy egzemplarze tego typu z lat 1967-68), oraz ostatnio odrestaurowane i nie widywane wcześniej: NSU-Fiat 500 roadster z 1939, Opel 2L kabriolet z 1935 oraz BMW 303 z 1933.

W piątek 5 czerwca, ta imponująca kolumna pojazdów ruszyła na trasę pierwszego etapu. Odcinki jazdy na regularność poprzeplatane były próbami sportowymi, takimi jak próba zwrotności - gymkhana, czy też próba zrywu i hamowania. Po wystawie pojazdów w Lublinie, należało pokonać najeżoną kolejnymi próbami drogę powrotną do Kazimierza n/Wisłą. Duża ilość prób sportowych w naturalny sposób faworyzowała lekkie samochody o dużej mocy i nawet dodatkowe, regulaminowe punkty przyznawane starszym autom za rok produkcji, nie były w stanie przełamać supremacji powojennych klasyków, prowadzonych przez pełnych wigoru kierowców. Następnego dnia odbył się, szczególnie lubiany przez publiczność, konkurs elegancji na kazimierskim rynku. Rozegrano też krótki etap do Nałęczowa i z powrotem, jednakże zmagania na tym odcinku nie zmieniły wiele w końcowej klasyfikacji. Indywidualnie rajd wygrała załoga A. Perczyński i D. Chodkowski z Automobilklubu Lubelskiego (Triumph Spitfire Mk II z 1966). Drugie miejsce: M i M Połczyńscy, Automobilklub Wielkopolski (Ford GPW, 1944), trzecie: W i U Bitnerowie, Automobilklub Polski (Triumph Herald 1964).



Copyright © tekst: D. Pięciński, zdjęcia: Studio ProFoto Lublin


Nasz sponsor



Nasze zrzeszenie


Statystyka strony: Free counter and web stats
Automobilklub Lubelski ul. Północna 22 A, 20-064 Lublin     tel./faks: (0-81)7477605, (0-81)7408950