Oldtimery w Zamościu

W dniach od 7 do 10 czerwca 2001 roku odbył się XV Rajd Pojazdów Zabytkowych organizowany przez Automobilklub Lubelski. Tradycja tych imprez sięga roku 1973, gdy pierwszy zlot weteranów szos miał miejsce w Lublinie. Kolejne imprezy tego typu odbywały się cyklicznie (z przerwą w kryzysowych latach 80-tych) gromadząc liczne rzesze entuzjastów starej motoryzacji z całego kraju. Na tegoroczną edycję rajdu zgłosiło się 37 samochodów i 5 motocykli. Niewielka frekwencja motocyklistów wynikała z faktu iż w tym samym czasie miał miejsce również zlot motocykli w innej części Polski. Listę startową otwierał Plymouth PD z 1933 roku, a zamykał Mercedes-Benz 280 SLC z 1979, w kategorii motocykli zaczynała się ona natomiast od francuskiego Dollar K-7 z 1930, a kończyła na skuterze Lambretta 150 z 1958. Bardzo licznie reprezentowane były brytyjskie samochody sportowe z lat 60-tych i 70-tych, jednakże uwagę publiczności najbardziej przyciągały perfekcyjnie odrestaurowane BMW 327 z 1938, Fiat-NSU 500 oraz... trzy Wołgi GAZ-21 reprezentujące klub Wołgi z Mińska na Białorusi. Starty pojedyńczych załóg zagranicznych zdarzały się już na poprzednich rajdach, jednakże udział drużynowej reprezentacji zagranicznego klubu dotychczas nie miał precedensu. Warto podkreślić, że jedna z tych załóg na swojej Wołdze radziła sobie bardzo dobrze na próbach sportowych, rywalizując z lżejszymi i mocniejszymi samochodami, takimi jak Triumph Spitfire, MG, czy Austin Healey.

Pierwszego dnia (piątek 8 czerwca) zawodnicy mieli do pokonania dystans ok. 140 km malowniczymi drogami Roztocza. Oprócz regulaminowej jazdy według itinerera i prób sportowych, miała miejsce również wystawa pojazdów na rynku w Biłgoraju. Następnego dnia odbył się przejazd ulicami Zamościa oraz konkurs elegancji na renesansowym zamojskim rynku. Pomimo złej pogody, konkurencja ta cieszyła się wielkim zainteresowaniem publiczności. Zwycięzcami konkursu zostali: Ford GPW z roku 1945 i jego załoga, a wśród motocykli: Zundapp KS-750 wraz ze swym właścicielem.

Duża liczba startujących powojennych samochodów sportowych z doświadczonymi zawodnikami za kierownicą mogła sugerować, że zwycięzcą będzie któryś z tych pojazdów. Okazało się jednak, że nie szybkość, lecz dokładność wykonania wszystkich prób i testów była kluczem do sukcesu. Pierwsze miejsce w ogólnej klasyfikacji zajął uczestnik jadący samochodem Fiat-NSU 500, o mocy zaledwie 13 KM. Drugie miejsce przypadło załodze dużego Plymouth-a PD, a trzecie załodze sportowego Austina Healey Mk III. W czasie wieczornej ceremonii wręczenia nagród, przyznano również "Puchar Fair Play" dla jednej z białoruskich załóg za szczególnie koleżeńskie i sportowe zachowanie podczas rajdu.

Impreza ta, po raz kolejny stała się doskonałą okazją do spotkania i wspólnej zabawy miłośników pojazdów zabytkowych, a w opini uczestników była bardzo udana i z pewnością spotkamy się na kolejnej, za rok.

Copyright © tekst: D. Pięciński, zdjęcia: M. Święcki


Nasz sponsor



Nasze zrzeszenie


Statystyka strony: Free counter and web stats
Automobilklub Lubelski ul. Północna 22 A, 20-064 Lublin     tel./faks: (0-81)7477605, (0-81)7408950